The Persian boy

OMOSESSUALITA’ DI ALESSANDRO MAGNO
Mary Renault ha scritto nel 1972 un bel romanzo storico “The Persian Boy”, pubblicato in Italia nel 1994 col titolo “il ragazzo persiano”. La storia raccontata dalla Renault è per alcuni aspetti terribile:
un ragazzo persiano di circa 10 anni vede la sua famiglia, di nobili origini, assalita e sterminata dai nemici del padre, lui è il solo sopravvissuto ma viene catturato e castrato, costretto a lavorare in un harem e avviato non ancora tredicenne alla prostituzione. In una situazione del genere un ragazzo deve aguzzare l’ingegno e farsi forte delle debolezze altrui, se vuole sopravvivere.
All’età di 13 anni viene venduto a Dario III, ultimo re achemenide, che aveva conosciuto suo padre. Dario si innamora del ragazzo ne fa il suo eromenos, e in questo lo distingue dagli altri numerosi eunuchi presenti alla sua corte, che pure rivestivano non di rado cariche importanti, lo tratta anche con rispetto e gli consente una buona condizione di vita come preferito del re.
La situazione di Bagoas sembrerebbe ormai dignitosa e addirittura prestigiosa, ma nel 334 a.C. Alessandro entra in Persia.
Nel 333, Dario è sconfitto nella battaglia di Isso, in cui, secondo Plutarco, muoiono circa 110.000 persiani (Plutarco, Vita di Alessandro, 20,10). Dario fugge a cavallo abbandonando la battaglia.
La famiglia di Dario e il tesoro cadono nelle mani di Alessandro. Dario offre ad Alessandro un ingente riscatto per riavere la sua famiglia ma Alessandro non ne vuole sapere, Dario si riorganizza e il primo ottobre del 331, in Iraq, si scontra nuovamente con Alessandro
nella battaglia di Gaugamela ma, dopo lunghe incertezze la sorte è di nuovo favorevole ad Alessandro. Dario è nuovamente costretto a fuggire per continuare la lotta.
Entra qui in scena un altro personaggio, Nabarzane, che nella battaglia di Isso aveva comandato la cavalleria, 20.000 frombolieri e gli arcieri dell’ala destra dell’esercito persiano.
È probabile che Nabarzane avesse avuto una posizione di primo piano anche nella battaglia di Gaugamela, fugge comunque insieme con Dario, alla fine della battaglia.
Ormai Dario è nella mani di Nabarzane e del satrapo di Battriana, Besso, che ufficialmente sono suoi alti dignitari ma in realtà lo tengono prigioniero.
Nel giugno del 330 Dario III viene ucciso da Besso, che spera con questo gesto di ingraziarsi l’amicizia di Alessandro.
Dopo l’uccisione di Dario III, Bagoas finisce nelle mani di Nabarzane. La situazione di Bagoas sembra di nuovo precipitare verso l’abisso.
Nabarzane, che era stato nella prima fase della guerra uno dei nemici più temibili di Alessandro, deve farsi perdonare l’uccisione di Dario III e l’amicizia con Besso, cose entrambe non gradite ad Alessandro
ma Nabarzane sa che ad Alessandro piacciono molto i ragazzi e pensa di offrire Bagoas ad Alessandro come dono di riconciliazione.
Chiede quindi a Bagoas di accompagnarlo presso Alessandro e di aiutarlo ad ottenere il perdono del re. Bagoas accetta la proposta di Nabarzane, che d’altra parte non ha alternative.
Curzio Rufo, uno storico romano del tempo di Claudio, nella sua “Storia di Alessandro” così ci presenta Bagoas, che non era originariamente un nome proprio ma una trascrizione greca di un termine persiano che vuole dire eunuco.
“Frattanto [i Macedoni] erano arrivati alla città dell’Ircania dove era stato costruito il palazzo di Dario; lì Nabarzane, avendo ricevuto un salvacondotto, incontrò Alessandro, avendo portato grandi doni, fra questi c’era Bagoas, un eunuco di notevole bellezza e nel fiore dell’adolescenza [aveva probabilmente 15 anni],
che era stato amato da Dario e sarebbe stato poi amato dallo stesso Alessandro e fu soprattutto per le suppliche del ragazzo che Alessandro fu indotto a perdonare Nabarzane.”
Bagoas passa così dalle mani di Nabarzane a quelle di Alessandro. Dopo i primi tempi difficili al seguito dei Macedoni, di cui Bagoas non conosce né la lingua né le abitudini, il ragazzo comincia ad apprezzare Alessandro
e Alessandro non lo tratta come un prostituto o come uno schiavo ma come un amante e manifesta pubblicamente comportamenti affettuosi verso di lui. Il rapporto di Alessandro con Bagoas non viene meno neppure dopo il matrimonio tra Alessandro e Rossane.
Plutarco (46-48 d.C. – 125-127 d.C.) nella Vita di Alessandro 67.8 così scrive: “si dice che Alessandro, quando era ubriaco [in Carmania nell’anno 325, quando Bagoas doveva avere circa 20 anni] stava assistendo ad una gara di danza.
Il suo amato Bagoas vinse la gara e fu premiato, attraversò il teatro ed andò a sedersi accanto ad Alessandro. Vedendo ciò i Macedoni applaudirono e gridarono “dagli un bacio!” finché Alessandro non lo abbracciò e bacio appassionatamente”.
In un brano dei Deipnosophistai, Ateneo di Naucrati (Athen. 603 a-b), morto dopo il 192 d.C., dice che Alessandro era follemente attratto dai ragazzi e continua così:
“Comunque, Dicearco [discepolo di Aristotele come lo stesso Alessandro], nel Sacrificio presso Troia, dice che egli [Alessandro] era dominato dall’eunuco Bagoas, tanto che davanti a tutto il teatro si chinò e lo baciò appassionatamente e poiché gli spettatori applaudivano e gridavano lui non disobbedì loro ma si chinò e lo baciò un’altra volta.”
Ateneo non parla di ubriachezza di Alessandro, come fa Plutarco, ma riferisce la notizia come derivata da Dicearco da Messina (350 a.C.-290 a.C.) cioè da una fonte contemporanea di Alessandro e quindi attendibile. (N.G.L. Hammond – Sources for Alexander the Great. Cambridge classical studies p. 125-126)
Tuttavia non bisogna farsi sviare da racconti di questo genere, il rapporto tra Alessandro e Bagoas non ha nulla in comune con i rapporti omosessuali di oggi tra persone libere e di condizione sociale più o meno simile.
Bagoas, cresciuto in ambienti di inusitata violenza non era certo uno sprovveduto e un episodio riferito da Curzio Rufo ce lo presenta spietato verso chi gli manca di rispetto e lo offende imputandogli la sua condizione di castrato come se fosse una colpa.
“Si giunse dunque a Pasargade: è una gente persiana il cui satrapo era Orsines, eminente fra tutti i barbari per nobiltà e ricchezze, la sua stirpe risaliva a Ciro, un tempo re dei Persiani, aveva ricchezze ereditate dai suoi antenati e ne aveva accumulate molte egli stesso attraverso un lungo esercizio del potere.
Egli andò dunque incontro al re con doni di ogni genere, non solo per il re ma anche per tutti i suoi amici.
Intere mandrie di cavalli domati lo seguivano e carri adornati d’oro e di argento, suppellettili preziose e nobili gemme, vasi d’oro di gran peso, vesti di porpora e 3000 talenti di monete d’argento.
Tanta benignità fu comunque la ragione della morte di questo barbaro. Infatti, dopo avere compiaciuto tutti gli amici del re con doni ben al di sopra delle loro aspettative, non rese alcun onore all’eunuco Bagoas che aveva legato a sé Alessandro attraverso la prostituzione;
avvisato poi da qualcuno che Bagoas stava a cuore ad Alessandro, rispose che stava onorando gli amici del re e non le puttane del re e che non era abitudine dei Persiani accompagnarsi con maschi che si erano resi femmine tramite la prostituzione.
Udite queste parole l’eunuco esercitò contro quell’uomo eminente e senza colpa il potere che egli aveva guadagnato con la vergogna e col disonore.
Istruì segretamente i tipi meno raccomandabili di quella popolazione a sostenere false accuse, avvisandoli di non rendere pubblico nulla fino a quando egli stesso non avesse dato loro il segnale.
Frattanto, ogni volta che non c’erano testimoni presenti, riempiva le credule orecchie del re dissimulando la causa della sua ira, al fine di fornire maggiore credibilità alle accuse.
Orsines, anche se ancora non era sospettato era comunque molto meno stimato, dato che era incriminato in segreto, senza essere consapevole del pericolo nascosto.
E quello svergognato prostituto, che non si dimenticava dei suoi imbrogli nemmeno nello stupro e nel dovere sopportare la vergogna, ogni volta che riusciva ad accendere l’amore del re nei suoi confronti, accusava Orsines, qualche volta di avarizia e qualche volta addirittura di tradimento.
Le menzogne erano ormai mature per la disgrazia dell’innocente e il fato, che è inevitabile, si avvicinava.
Per caso Alessandro diede ordine che fosse aperto il sepolcro di Ciro, dove era custodito il suo corpo, al quale voleva dare esequie solenni, e aveva creduto che fosse un nascondiglio pieno di oro e di argento
perché i Persiani avevano lasciato credere che fosse così, ma oltre il suo scudo molto rovinato, due archi scitici e una scimitarra non trovò nulla.
Comunque, dopo avere posto una corona d’oro sul sepolcro, dove giaceva il corpo, lo coprì con il mantello che lui stesso era solito indossare, meravigliandosi che un re di così grande nome e tanto ricco non fosse stato sepolto in modo più solenne di un plebeo.
L’eunuco gli stava al fianco e guardando il re gli disse:
“Non c’è da meravigliarsi che le tombe dei re siano vuote quando le case dei loro satrapi non possono contenere l’oro che essi ne hanno portato via!
Quanto a me non avevo mai visto la tomba prima, ma avevo saputo da Dario che 3000 talenti d’oro erano stati seppelliti con Ciro. Ecco da dove viene quella generosità verso di te! Donando quello che non poteva tenersi impunemente, Orsines avrebbe comunque conquistato i tuoi favori.”
Aveva ormai già spinto il re alla collera quando arrivarono quelli con coi quali Bagoas si era messo d’accordo. E così lo stesso Bagoas e quelli che lui aveva istruito riempirono le orecchie del re con false accuse. Prima che Orsines potesse sospettare di essere accusato, fu messo in catene.
Non contento della punizione di un innocente, l’eunuco stese la sua mano contro il condannato a morte. Orsines lo guardò e disse:
“Avevo saputo che in Asia un tempo avevano regnato delle donne, ma è veramente una novità che a regnare sia un castrato!” Questa fu la fine di uno dei più nobili dei Persiani, non solo innocente ma di esimia generosità verso il re.”
Tutto il racconto di Curzio Rufo tende a dipingere Bagoas come un individuo viscido che arriva ad imporre il suo potere
conquistato con la prostituzione, costringendo addirittura Alessandro a condannare a morte di un innocente.
Certo il quadro dipinto da Curzio Rufo è del tutto diverso da quello che emerge del romanzo di Mary Renault, che nella omosessualità vede un valore positivo.
Va tenuto presente che Bagoas è un personaggio poco conosciuto dal grande pubblico, che è abituato ad associare l’idea della possibile omosessualità di Alessandro ad un altro personaggio:
Efestione, nobile Macedone, nato nello stesso anno di Alessandro e divenuto in pratica in numero due dell’impero di Alessandro.
Alessandro, che non aveva mai celato i suoi sentimenti verso Bagoas a maggior ragione non nascose quelli verso Efestione ma cercò di definirli in base al modello rappresentato da Achille e Patroclo, sottolineando le analogie.
Arriano così racconta:
“Quando [Alessandro] arrivò a Troia, Menezio, il pilota, lo incoronò con una corona d’oro e dopo di lui Cares Ateniese, che veniva da Sigeum, così come alcuni altri, sia Greci che locali, fecero la stessa cosa. Alessandro allora decorò la tomba di Achille con una ghirlanda, e si dice che Efestione abbia decorato quella di Patroclo nello stesso modo.”
Plutarco aggiunge anche che Alessandro corse nudo insieme ai compagni attorno alla tomba di Achille:
“Inoltre unse di olio la pietra tombale di Achille e, secondo l’uso partecipò nudo a una gara di corsa lì accanto, e incoronò la tomba con delle ghirlande, dicendo che l’eroe [Achille] era stato fortunato nell’avere. in vita. un amico fedele [Patroclo] e, dopo morto, un grande araldo della sua fama [Omero].”
Va sottolineato che la nudità nelle gare atletiche era la regola e non aveva alcuna valenza sessuale, neppure vagamente simbolica.
Ricordo che la parola greca “ginnasio” (greco γυμνάσιον), che indicava qualcosa di simile alla nostra palestra, deriva da γυμνός «nudo»
proprio perché i giovani nei ginnasi si cimentavano nudi nella gare atletiche.
Il rapporto tra Alessandro ed Efestione, modellato su quello di Achille e Patroclo, è lontanissimo dal rapporto tra Alessandro e Bagoas.
La vera ragione della diversità non sta nel fatto che Bagoas fosse un eunuco mentre Efetsione era un militare di carriera
la differenza sostanziale tra Efestione e Bagoas è la differenza di rango sociale.
Con Bagoas si può scherzare anche in pubblico, mentre Efestione deve essere presentato come un modello.
Va detto che, comunque, la storiografia, in particolare quella romana, ha cercato di svalutare anche il ruolo militare e politico di Efestione.
I tempi cambiano e con essi anche la storia viene rivisitata e reinterpretata. Una sola domanda sorge spontanea: che cosa hanno le storie cosiddette omosessuali di Alessandro in comune con la moderna omosessualità?
La risposta è netta:
in comune c’è ben poco.
Bagoas non può che seguire la sua sorte e deve forzarsi ad accettare l’amore di personaggi del calibro del re di Persia e di Alessandro magno.
Lo stesso Efestione, non è comunque un uomo libero perché l’uomo che lo onora, che lo celebra e forse lo ama è pur sempre il suo re e il suo padrone.
Il mondo di oggi ha guadagnato almeno in parte la categoria della libertà e questo conta moltissimo anche nella vita affettiva e sessuale.
HOMOSEXUALITY OF ALEXANDER THE GREAT
Mary Renault wrote in 1972 a beautiful historical novel “The Persian Boy”, published in Italy in 1994 with the title “the Persian boy”. The story told by Renault is in some respects terrible:
a Persian boy of about 10 years sees his family, of noble origins, attacked and exterminated by his father’s enemies, he is the only survivor but is captured and castrated, forced to work in a harem and not yet thirteen years old initiated into prostitution. .in such a situation a boy has to sharpen his wits and make himself strong against the weaknesses of others, if he wants to survive.
At the age of 13 it was sold to Darius III, the last Achaemenid king, who had met his father. .Darius falls in love with the boy makes him his eromenos, and in this he distinguishes him from the numerous other eunuchs present at his court, who also often held important positions, he also treats him with respect and allows him a good life condition as a favorite of the king.
the situation of Bagoas would now seem dignified and even prestigious, but in 334 BC. Alexander enters Persia.
In 333, Darius was defeated in the battle of Issus, in which, according to Plutarch, about 110,000 Persians died (Plutarch, Life of Alexander, 20:10). darius flees on horseback, abandoning the battle.
Dario’s family and the treasure fall into Alexander’s hands. .dario offers Alessandro a huge ransom to get his family back but Alessandro doesn’t want to know, Dario reorganizes and on 1 October 331, in Iraq, he clashes again with Alessandro
in the battle of Gaugamela but, after long uncertainties, the fate is again favorable to Alexander. Dario is again forced to flee to continue the fight.
another character enters the scene, Nabarzane, who in the battle of Issus had commanded the cavalry, 20,000 slingers and archers of the right wing of the Persian army.
it is probable that Nabarzane had also had a leading position in the battle of Gaugamela, however he escapes together with Darius, at the end of the battle.
by now Darius is in the hands of Nabarzane and the satrap of Bactriana, Besso, who officially are his high dignitaries but in reality they hold him prisoner.
In June 330 Darius III was killed by Besso, who hoped with this gesture to ingratiate himself with Alexander’s friendship.
after the killing of Darius III, Bagoas ends up in the hands of Nabarzane. The situation in Bagoas again seems to be plunging into the abyss.
Nabarzane, who had been one of Alexander’s most formidable enemies in the first phase of the war, must be forgiven for the killing of Darius III and his friendship with Besso, both of which Alexander did not like
but Nabarzane knows that Alessandro really likes boys and thinks of offering Bagoas to Alessandro as a gift of reconciliation.
He then asks Bagoas to accompany him to Alexander and help him obtain the king’s forgiveness. .bagoas accepts Nabarzane’s proposal, which on the other hand has no alternatives.curzio Rufo, a Roman historian of the time of Claudius, in his “History of Alexander” thus introduces us to Bagoas, which was not originally a proper name but a Greek transcription of a Persian term that means eunuch.
“In the meantime [the Macedonians] had arrived at the city of Ircania where the palace of Darius had been built; there Nabarzane, having received a safe conduct, met Alexander, having brought great gifts, among them was Bagoas, a eunuch of remarkable beauty and in the prime of adolescence [had probably 15 years],that he had been loved by Darius and would later be loved by Alexander himself and it was above all through the boy’s pleas that Alexander was induced to forgive Nabarzane. “
Bagoas thus passes from the hands of Nabarzane to those of Alexander. .after the first difficult times following the Macedonians, of which Bagoas knows neither the language nor the habits, the boy begins to appreciate Alessandro
and Alexander does not treat him as a prostitute or as a slave but as a lover and publicly displays affectionate behavior towards him. Alessandro’s relationship with Bagoas does not fail even after the marriage between Alessandro and Rossane.
Plutarch (46-48 AD – 125-127 AD) in the Life of Alexander 67.8 writes: “it is said that Alexander, when he was drunk [in Carmania in the year 325, when Bagoas must have been about 20] was attending a race of dance.
his beloved Bagoas won the competition and was rewarded, he crossed the theater and went to sit next to Alexander. Seeing this, the Macedonians cheered and shouted “give him a kiss!” until Alexander hugged him and kissed him passionately “.
in a passage from the Deipnosophistai, Athenaeus of Naucrati (Athen. 603 a-b), who died after 192 AD, says that Alexander was madly attracted to boys and continues like this:
“However, Dicearco [a disciple of Aristotle like Alexander himself], in the Sacrifice near Troy, says that he [Alexander] was dominated by the eunuch Bagoas, so much so that in front of the whole theater he bent down and kissed him passionately and as the spectators applauded and they shouted him not he disobeyed them but bent down and kissed him again.
“Athenaeus does not speak of Alexander’s drunkenness, as Plutarch does, but refers the news as derived from Dicearco da Messina (350 BC-290 BC), i.e. from a contemporary and therefore reliable source of Alexander. (N.G.L. Hammond – Sources for Alexander the Great. Cambridge classical studies p. .125-126)
However we must not be sidetracked by stories of this kind, the relationship between Alexander and Bagoas has nothing in common with the homosexual relations of today between free people and of more or less similar social status.
bagoas, who grew up in environments of unusual violence, was certainly not a fool and an episode reported by Curzio Rufus presents him ruthless towards those who disrespect him and offend him by attributing his castrated condition to him as if it were a fault.
“We therefore reached Pasargade: it is a Persian people whose satrap was Orsines, eminent among all the barbarians for nobility and wealth, his lineage went back to Cyrus, once king of the Persians, he had wealth inherited from his ancestors and had accumulated some many himself through a long .exercise of power.He therefore went to meet the king with gifts of all kinds, not only for the king but also for all his friends.
Whole herds of tamed horses followed him and wagons adorned with gold and silver, precious furnishings and noble gems, heavy gold vases, purple robes and 3000 talents of silver coins.
However, such kindness was the reason for the death of this barbarian. .in fact, after having pleased all the king’s friends with gifts well above their expectations, he did not do any honor to the eunuch Bagoas who had tied Alexander to himself through prostitution;
later warned by someone that Bagoas was close to Alexander’s heart, he replied that he was honoring the king’s friends and not the king’s whores and that it was not the custom of the Persians to accompany males who had become females through prostitution.
hearing these words, the eunuch exercised against that eminent and guiltless man the power he had gained through shame and dishonor.
he secretly instructed the less recommendable types of that population to make false accusations, warning them not to make anything public until he himself gave them the signal.
meanwhile, whenever there were no witnesses present, he filled the king’s credulous ears by concealing the cause of his anger, in order to provide greater credibility to the accusations.
orsines, even though he was not yet suspected, was still much less esteemed, since he was indicted in secret, without being aware of the hidden danger.
and that shameless prostitute, who did not forget his cheats even in rape and in having to bear shame, whenever he succeeded in igniting the king’s love for him, accused Orsines, sometimes of avarice and sometimes even of betrayal .
the lies were now ripe for the misfortune of the innocent and fate, which is inevitable, was approaching.
by chance Alexander gave orders that the tomb of Cyrus was opened, where his body was kept, to which he wanted to give solemn funeral, and he had believed that it was a hiding place full of gold and silver because the Persians had let believe that it was so, but beyond his shield a lot .ruined, two Scythian arches and a scimitar found nothing.However, after placing a golden crown on the tomb, where the body lay, he covered it with the cloak that he himself used to wear, marveling that a king of so great a name and so rich had not been buried more solemnly than a plebeian.
the eunuch was at his side and looking at the king said:
“It is no wonder that the tombs of kings are empty when the houses of their satraps cannot contain the gold that they have taken away! .as for me I had never seen the tomb before, but I had learned from Dario that 3000 talents of gold had been buried with Ciro. That’s where that generosity towards you comes from! By giving what he couldn’t keep with impunity, Orsines would still have won your favors. “
he had already pushed the king to anger when the ones with whom Bagoas had reached an agreement arrived. And so Bagoas himself and those he had instructed filled the king’s ears with false accusations. Before Orsines could suspect he was being charged, he was put in chains.
not satisfied with the punishment of an innocent, the eunuch stretched out his hand against the condemned to death. Orsines looked at him and said:
“I had learned that once upon a time women reigned in Asia, but it is truly a novelty that a castrato reigns!” .this was the end of one of the noblest of the Persians, not only innocent but of eminent generosity towards the king. “
the whole story of Curzio Rufo tends to paint Bagoas as a slimy individual who comes to impose his power, conquered by prostitution, even forcing Alexander to condemn an innocent person to death.
certainly the picture painted by Curzio Rufo is completely different from what emerges from the novel by Mary Renault, which sees a positive value in homosexuality.
it should be borne in mind that Bagoas is a character little known to the general public, who is used to associating the idea of Alexander’s possible homosexuality with another character: Hephaestion, a Macedonian noble, born in the same year as Alexander and practically become number two .of the empire of Alexander.Alexander, who had never hidden his feelings towards Bagoas, all the more reason he did not hide those towards Hephaestion but tried to define them on the basis of the model represented by Achilles and Patroclus, underlining the similarities.
Arriano says:
“When [Alexander] arrived in Troy, Menenius, the pilot, crowned him with a gold crown and after him the Athenian Cares, who came from Sigeum, as well as some others, both Greeks and locals, did the same thing. .Alexander then decorated Achilles’ tomb with a garland, and Hephaestion is said to have decorated that of Patroclus in the same way. “
Plutarch also adds that Alexander ran naked with his companions around the tomb of Achilles:
“He also anointed Achilles’ tombstone with oil and, according to custom, participated naked in a running race nearby, and crowned the tomb with garlands, saying that the hero [Achilles] was lucky to have. in life. a faithful friend [Patroclus] and, after he died, a great herald of his .fame [Homer]. “It should be emphasized that nudity in athletic competitions was the rule and had no sexual value, not even vaguely symbolic.
I remember that the Greek word “gymnasium” (Greek γυμνάσιον), which indicated something similar to our gymnasium, derives from γυμνός «naked» precisely because young people in gymnasiums competed naked in athletic competitions.
the relationship between Alexander and Hephaestion, modeled on that of Achilles and Patroclus, is very far from the relationship between Alexander and Bagoas.
the real reason for the difference does not lie in the fact that Bagoas was a eunuch while Efetsione was a career soldier with undisputed virility, the substantial difference between Hephaestion and Bagoas is the difference in social rank.
Bagoas can also be joked in public, while Hephaestion must be presented as a model.
It must be said that, however, historiography, in particular the Roman one, has also tried to devalue the military and political role of Hephaestion.
Times change and with them history is also revisited and reinterpreted. Only one question arises: what do Alexander’s so-called homosexual stories have in common with modern homosexuality?
The answer is clear:
there is very little in common. .bagoas can only follow his fate and must force himself to accept the love (but is it really such?) of characters of the caliber of the king of Persia and Alexander the great.
Hephaestion himself, while full of honors, is not a free man anyway because the man who honors him, who celebrates him and perhaps loves him is still his king and his master.
Today’s world has at least partially earned the category of freedom and this also counts a lot in emotional and sexual life ..